NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)
Na een lange search in deze markt met weinig beschikbare kandidaten had ik een goede kandidaat voorgedragen.
Mijn opdrachtgever was net als ik enthousiast over de dame in kwestie en zij was op haar beurt positief over het bedrijf en de vacature.
Zonder dat ik het wist schakelde de opdrachtgever voortvarend met de kandidaat en stuurde haar direct een contractvoorstel.
De kandidaat belde mij en vroeg verbaasd: “Loes, wat heb je als salarisindicatie doorgegeven? Ik heb een voorstel ontvangen wat lager is dan ik nu verdien.”
Ik belde mijn opdrachtgever en vroeg hem hoe hij tot de hoogte van dit salarisvoorstel was gekomen. Hij zei: “Ik wil niet hoger uitkomen dan de door jou opgegeven indicatie en ik verwacht dat ze toch nog wel wilde onderhandelen. Vandaar dat ik onder jouw indicatie ben gaan zitten, zodat we uiteindelijk wel op dat bedrag uit kunnen komen.”
Deze match ging helaas niet door. De kandidaat voelde zich door de potentiële werkgever niet erkend in haar waarde en dat gaf haar onvoldoende vertrouwen in een toekomstige samenwerking. Ze wilde hiervoor haar huidige baan hiervoor niet opzeggen.
Jammer, want het had voor beide partijen een goede match kunnen worden.
Het had anders kunnen lopen als de opdrachtgever tegen de kandidaat gezegd had: “We zijn bereid je salaris te matchen met de indicatie en willen ook graag dat je weet dat dit voor ons op dit moment ook het maximale is. Kunnen we eruit komen? ”
Tijdens mijn opleiding NLP leerde ik de afkorting NIVEA kennen, Niet Invullen Voor Een Ander. Hoe vaak denken we te weten wat een ander wil of hoe een ander denkt, zonder dit bij die ander te verifiëren?
Als we vanuit oprechte nieuwsgierigheid vragen stellen en zelf ook transparant kunnen zijn blijft de communicatie zuiver en dat komt het resultaat ten goede!
25 oktober 2022